ΒΙΟΛΟΓΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ








ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5


  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΠΡΩΤΗ

   ΔΟΜΗ DNA

Παρακολουθήστε το video που ακολουθεί και απαντήστε στις ερωτήσεις που ακολουθούν.
(Κάντε κλίκ    ΕΔΩ  για το video)

     
Α)  Χαρακτηρίστε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές (Σ)  ή λανθασμένες (Λ)
  1. Το μόριο DNA είναι μονόκλωνο  
  2. Το μόριο DNA αποτελείται από δύο αλυσίδες οι οποίες σχηματίζουν δεξιόστροφη περιστρεφόμενη έλικα
  3. Τα δομικά κομματάκια του DNA είναι τα αμινοξέα
  4. Τα δομικά κομματάκια του DNA είναι τα νουκλεοτίδια 
  5. Κάθε νουκλεοτίδιο αποτελείται από μια φωσφορική ομάδα, μια πεντόζη τη ριβόζη και μια βάση


Β)   Με καλούπι τη μια αλυσίδα DNA  ( Α-Α-Α-T-G-C-C-G-G-T-A-A-T-T-T-C-G-G )  φτιάξτε τη συμπληρωματική αλυσίδα.

     

  ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΔΕΥΤΕΡΗ


ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ DNA

Παρακολουθήστε το video που ακολουθεί και απαντήστε στις ερωτήσεις που ακολουθούν.
( Κάντε κλίκ    ΕΔΩ      για το video)


Α)  Χαρακτηρίστε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές (Σ)  ή λανθασμένες (Λ)
  1. Η Αντιγραφή του DNA γίνεται χωρίς το διαχωρισμό των δύο συμπληρωματικών  αλυσίδων
  2. Η Αντιγραφή του DNA  ξεκινάει με το διαχωρισμό των δύο συμπληρωματικών αλυσίδων.
  3. Με καλούπι τον κάθε κλώνο σχηματίζεται ο συμπληρωματικός νέος κλώνος.
  4. Σχηματίζονται 3 ίδια δίκλωνα μόρια DNA αντίγραφα του αρχικού.
Β)   Με καλούπι τη μια αλυσίδα DNA  (Α-Α-Α-T-G-C-C-G-G-T-A-A-T-T-T-C-G-G ) φτιάξτε τη συμπληρωματική αλυσίδα και στη συνέχεια αντιγράψτε το αρχικό σας δίκλωνο μόριο DNA.


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΤΡΙΤΗ

ΜΕΤΑΓΤΑΦΗ DNA
Παρακολουθήστε το video που ακολουθεί και απαντήστε στις ερωτήσεις που ακολουθούν.
( Κάντε κλίκ     ΕΔΩ       για το video)


Α)  Χαρακτηρίστε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές (Σ)  ή λανθασμένες (Λ)

  1. Μεταγράφονται και οι δύο κλώνοι του DNA
  2. Μεταγράφεται ο ένας κλώνος DNA
  3. Απέναντι από την Θυμίνη του DNA συμπληρώνεται η Ουρακίλη 
  4. Απέναντι από την Αδενίνη του  DNA συμπληρώνεται η Ουρακίλη

Β)   Με καλούπι τη μια αλυσίδα DNA  (Α-Α-Α-T-G-C-C-G-G-T-A-A-T-T-T-C-G-G ) φτιάξτε τη συμπληρωματική αλυσίδα και στη συνέχεια μεταγράψτε το νέο σας κλωνο του DNA σε mRNA.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΤΕΤΑΡΤΗ

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ  DNA
 Παρακολουθήστε το video που ακολουθεί και απαντήστε στις ερωτήσεις που ακολουθούν.
( Κάντε κλίκ     ΕΔΩ       για το video)

Α)  Χαρακτηρίστε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές (Σ)  ή λανθασμένες (Λ)Η σύνθεση των πρωτεϊνών γίνεται στο μιτοχόνδριο

1. Κάθε tRNA μεταφέρει δύο αμινοξέα

2. Η σύνθεση των πρωτεϊνών γίνεται στα μιτοχόνδρια

 3. Για το tRNA (Α-U-C ) η συμπληρωματική τριπλέτα του mRNA είναι (T-A-G )

 4. Η πρωτεϊνη , μετά το σχηματισμό της απομακρύνεται ενωμένη με τα tRNA.






ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6



    
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:ΒΑΜΝΙΕΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ-ΚΡΙΤΣΙΝΙΩΤΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ

Φυσική επιλογή


Συνοπτική Παρουσίαση Σεναρίου

1.1.   τιτλοσ διδακτικου σεναριου
Προσαρμοστικότητα

1.2.   Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές
Εξέλιξη-Δαρβινική Θεωρία-Φυσική επιλογή

1.3.   ΤΑΞΕΙΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ:
            Γ’ Λυκείου: Βιολογία Γενικής Παιδείας
Γ’ Γυμνασίου: Βιολογία
 1.4.   ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Προβλέπεται στο Α.Π. η διδασκαλία της ενότητας
Εξέλιξη  βιβλίου Βιολογίας  Γ΄  Λυκείου  Γενικής παιδείας 3ο Κεφάλαιο
Εξέλιξη  βιβλίου Βιολογίας   Γ’ Γυμνασίου 7ο Κεφάλαιο

1.5.   ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ
Οι μαθητές/τριες  θα εργαστούν σε ομάδες 4 ατόμων (βλέπε ομαδοσυνεργατική μέθοδος)  στο ΕΦΕ και θα πραγματοποιήσουν την εικονική πειραματική διαδικασία που αναφέρεται στα φύλλα εργασίας. Στη συνέχεια θα κάνουν παρατηρήσεις αφού παρακολουθήσουν μέσω  βιντεοπροβολέα ή διαδραστικού πίνακα εικονικό εργαστήριο .
Θα χρησιμοποιηθεί  Η/Υ και  βιντεοπροβολέας ή διαδραστικός πίνακας.
Λογισμικό:  Θα γίνει χρήση του λογισμικού : Mc Graw Hill Ryerson-Inquiry into Biology  και χρήση πολυμεσικού υλικού.










1.6.A.   ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

Πώς  ο καλύτερα πρασαρμοσμένος οργανισμός επιβιώνει, επικρατεί και τελικά μεταβιβάζει τα χαρακτηριστικά του σε μεγαλύτερη συχνότητα στιυς απογόνους του.

Σε αυτή την προσομοίωση  θα προσπαθήσουμε  να διερευνήσουμε πως το περιβάλλον μπορεί να επηρεάσει τον πληθυσμό οργανισμών με διαφορετικά φαινοτυπικά χαρακτηριστικά.


1.6. Β.  ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ



Στόχοι

·         Να αποδειχθεί μεταξύ των οργανισμών  διεξάγεται ένας αγώνας επιβίωσης
·        Να αποδειχθεί ότι η επιτυχία στον αγώνα για την επιβίωση δεν είναι τυχαία. (Αντιθέτως, εξαρτάται από το είδος των χαρακτηριστικών που έχει κληρονομήσει ένας οργανισμός από τους προγόνους του. Οι οργανισμοί οι οποίοι έχουν κληρονομήσει χαρακτηριστικά που τους βοηθούν να προσαρμόζονται καλύτερα στο περιβάλλον τους επιβιώνουν περισσότερο ή/και αφήνουν μεγαλύτερο α ρυθμό απογόνων από τους οργανισμούς οι οποίοι έχουν κληρονομήσει λιγότερο ευνοϊκά για την επιβίωσή τους χαρακτηριστικά).

1.7.   ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
Μία  διδακτική ώρα  για την εφαρμογή του Φύλου Εργασίας  στην τάξη.
  

ΦΥΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


Πώς  ο καλύτερα πρασαρμοσμένος οργανισμός επιβιώνει, επικρατεί και τελικά μεταβιβάζει τα χαρακτηριστικά του σε μεγαλύτερη συχνότητα στιυς απογόνους του.


     ΣΤΟΧΟΙ:
·        Να αποδειχθεί μεταξύ των οργανισμών  διεξάγεται ένας αγώνας επιβίωσης
·        Να αποδειχθεί ότι η επιτυχία στον αγώνα για την επιβίωση δεν είναι τυχαία. (Αντιθέτως, εξαρτάται από το είδος των χαρακτηριστικών που έχει κληρονομήσει ένας οργανισμός από τους προγόνους του. Οι οργανισμοί οι οποίοι έχουν κληρονομήσει χαρακτηριστικά που τους βοηθούν να προσαρμόζονται καλύτερα στο περιβάλλον τους επιβιώνουν περισσότερο ή/και αφήνουν μεγαλύτερο α ρυθμό απογόνων από τους οργανισμούς οι οποίοι έχουν κληρονομήσει λιγότερο ευνοϊκά για την επιβίωσή τους χαρακτηριστικά).


Π ο ρ ε ί α

1)Κάντε μια υπόθεση για το ποιο μυρμήγκι θα επιβιώσει και θα επικρατήσει πληθυσμιακά μετά από 5 γενεές στο πέτρινο περιβάλλον αιτιολογώντας την πρόβλεψή σας.



2)Πραγματοποιείστε την προσομοίωση και καταγράψτε το αποτέλεσμα.



3)Δώστε μια εξήγηση για το αποτέλεσμα




4) Κάντε μια υπόθεση για το ποιο μυρμήγκι θα επιβιώσει και θα επικρατήσει πληθυσμιακά μετά από 5 γενεές στο αμμώδες  περιβάλλον της ερήμου αιτιολογώντας την πρόβλεψή σας


       5)Πραγματοποιείστε την προσομοίωση και καταγράψτε    
       το αποτέλεσμα


        6)Δώστε μια εξήγηση για το αποτέλεσμα


       7)Κάντε μια υπόθεση για το ποιο μυρμήγκι θα επιβιώσει και θα επικρατήσει μετά από 5 γενεές στο πράσινο  περιβάλλον από το γρασίδι αιτιολογώντας την 
πρόβλεψή σας.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου