ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ
 C MAP TOOLS

Η μορφολογία του εδάφους διαμορφώνεται από ενδογενείς και εξωγενείς δυνάμεις.
Ακολουθείστε το χάρτη εννοιών για να δείτε πως συμβαίνει αυτό.

Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε το χάρτη εννοιών.

...........................................................................................................................................................

Τα φύλλα εργασίας που ακολουθούν αναφέρονται στο λογισμικό ΓΕΩΓΡΑΦΊΑΣ Α-Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ Α-Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Πλανήτης Γη


Ενότητα λογισμικού
Πλανήτης Γη

Φύλλο Εργασίας 1

Η εναλλαγή μέρας νύχτας
Γεωγραφία
A΄ Γυμνασίου

Ονοματεπώνυμο …………………..…………… Τάξη ………... Ημερομηνία ……………….

Περιγραφή της κατάστασης
O δορυφόρος METEOSAT 5 βρίσκεται συνεχώς στην ίδια θέση πάνω από τον Ισημερινό (γεωγραφικό πλάτος =0) στην περιοχή του Ινδικού Ωκεανού (γεωγραφικό μήκος 75 μοίρες δυτικά). Πρόκειται για έναν γεωστατικό δορυφόρο ο οποίος πραγματοποιεί μια περιστροφή γύρω από τη Γη σε 24 ώρες. Διαθέτουμε μια σειρά φωτογραφιών της επιφάνειας της Γης που ελήφθησαν από τον τεχνητό δορυφόρο METEOSAT 5 στις 6 Αυγούστου 2003. Με τη βοήθεια αυτών των φωτογραφιών μπορείτε να απαντήσετε σε ερωτήματα σχετικά με την εναλλαγή μέρας νύχτας. Τα μέρη της Γης που φωτίζονται από τον Ήλιο έχουν μέρα ενώ τα υπόλοιπα έχουν νύχτα.
 
Α. Μελέτη φωτογραφιών
α) Μας ενδιαφέρει η περιοχή της Ελλάδας. Περιγράψτε αυτό που παρατηρείτε μελετώντας προσεκτικά τις τρεις φωτογραφίες της γήινης επιφάνειας 


Ώρα Ελλάδος 2                







Ώρα Ελλάδος 4                 
Ώρα Ελλάδος 6
  …………………………………………………...………………………………………………
…………………………………………………………………………………………...………
……………………………………………………………………………………….......………




β) Θεωρήστε ως δεδομένο ότι η Γη δεν είναι ακίνητη αλλά περιστρέφεται γύρω από τον άξονά της και περιφέρεται γύρω από τον ακίνητο Ήλιο. Παρατηρώντας προσεκτικά τις φωτογραφίες ποια από τις προτάσεις είναι η σωστή;
·         Η Γη περιστρέφεται από τη δύση προς την ανατολή.
·         Η Γη περιστρέφεται από την ανατολή προς τη δύση.

Δικαιολογήστε την απάντησή σας.
…………………………………………………...………………………………………………
…………………………………………………………………………………………...………
……………………………………………………………………………………….......………

Β. Η μέρα – νύχτα στον παγκόσμιο χάρτη (προσομοίωση Περιστροφή της Γης)
Στην οθόνη του υπολογιστή σας έχετε την προσομοίωση του φαινομένου της εναλλαγής μέρας – νύχτας. Με τη βοήθεια των κουμπιών του χειριστηρίου παρατηρήστε τη Γη καθώς γυρίζει γύρω από τον άξονά της. Προηγουμένως διαβάστε προσεκτικά τις σχετικές πληροφορίες (κουμπί Α).

Απαντήστε στα παρακάτω ερωτήματα και στη συνέχεια επιβεβαιώστε την ορθότητα των απαντήσεων σας με τη βοήθεια του προγράμματος.

α) Με ποιο τρόπο μπορείτε να επιβεβαιώσετε ότι η μέρα και νύχτα διαρκεί 24 ώρες;  Χρησιμοποιήστε τα κατάλληλα κουμπιά του χειριστηρίου.
…………………………………………………...………………………………………………
…………………………………………………………………………………………...………
……………………………………………………………………………………….......………

β) Για τη συγκεκριμένη θέση Γης και Ήλιου και στη διάρκεια μιας ημέρας επιβεβαιώστε ότι:
  • στην περιοχή του Βόρειου Πόλου έχουμε 24 ώρες μέρα
  • στην περιοχή του Νότιου Πόλου έχουμε 24 ώρες νύχτα.

γ) Με ποια προϋπόθεση θεωρούμε ότι οι ακτίνες που προέρχονται από τον Ήλιο είναι παράλληλες;
…………………………………………………...………………………………………………
…………………………………………………………………………………………...………
……………………………………………………………………………………….......………

Συζητήστε τις απαντήσεις σας στην τάξη
…………………………………………………...………………………………………………
…………………………………………………………………………………………...………
……………………………………………………………………………………….......………









Ενότητα λογισμικούΕσωτερικό της Γης

Φύλλο Εργασίας 2

Σεισμοί Μεγάλου Μεγέθους στον Κόσμο

ΓεωγραφίαΑ΄ Γυμνασίου


Ονοματεπώνυμο …………………..…………… Τάξη ………... Ημερομηνία ……………….

Περιγραφή του έργου
Σ' αυτή τη δραστηριότητα θα μελετήσετε τους μεγάλους σεισμούς με τη βοήθεια του παγκόσμιου χάρτη.

Πρώτη Εργασία
Στην ενότητα ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΗΣ ΓΗΣ επιλέξτε ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΣΕΙΣΜΩΝ-ΗΦΑΙΣΤΕΙΩΝ και μετά ΚΟΣΜΟΣ. Ενεργοποιήστε την καρτέλα «Σεισμοί» για να εμφανισθούν οι σεισμοί και με το εργαλείο   ενεργοποιήστε την εμφάνιση των λιθοσφαιρικών πλακών.

   





     



Παρατηρήστε προσεκτικά στο χάρτη την απεικόνιση της σεισμικότητας της Γης. Στο χάρτη απεικονίζονται οι ισχυρότεροι σεισμοί ( με μέγεθος μεγαλύτερο από 6) που συνέβησαν στον κόσμο από το 1975 έως το 2003. Με τη βοήθεια του μικροκόσμου απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις.
Οι σεισμοί κατανέμονται τυχαία στην επιφάνεια της γης;
…………………………………………………...………………………………………………
…………………………………………………………………………………………...………
……………………………………………………………………………………….......………

Εντοπίστε ποιες περιοχές του πλανήτη μας που χαρακτηρίζονται από υψηλή σεισμικότητα:
…………………………………………………...………………………………………………
…………………………………………………………………………………………...………
……………………………………………………………………………………….......………

Η Ελλάδα βρίσκεται σε περιοχή με μεγάλη σεισμικότητα;
…………………………………………………...………………………………………………
…………………………………………………………………………………………...………
……………………………………………………………………………………….......………

Κατατάξτε τις παρακάτω χώρες σύμφωνα με τη σεισμικότητά τους (παρατηρώντας τον χάρτη): Αυστραλία, Γαλλία, Ελλάδα, Χιλή, Σουηδία, Ρωσία, Μεξικό





Ενότητα λογισμικού Εσωτερικό της Γης

Φύλλο Εργασίας 3

Σεισμοί και λιθοσφαιρικές              πλάκες

ΓεωγραφίαΑ΄-Β΄ Γυμνασίου


Ονοματεπώνυμο …………………..…………… Τάξη ………... Ημερομηνία ……………….

Περιγραφή του έργου
Σ' αυτή τη δραστηριότητα θα μελετήσετε την γεωγραφική κατανομή των σεισμών και θα τη συσχετίσετε με τις λιθοσφαιρικές πλάκες.

Πρώτη Εργασία
Στην ενότητα Εσωτερικό της Γης επιλέξτε Αναπαραστάσεις. Εμφανίζονται δύο παγκόσμιοι χάρτες ένας με τους σεισμούς και ένας με τις λιθοσφαιρικές πλάκες. Με τα κουμπιά που υπάρχουν στις μικρές υδρογείους μπορείτε να κάνετε τις υδρογείους να περιστραφούν ή να αλλάξετε την εμφάνιση των χαρτών.





Αλλάξτε την εμφάνιση των χαρτών ώστε να μην φαίνεται το ανάγλυφο αλλά απλώς να εικονίζονται οι σεισμοί και οι λιθοσφαιρικές πλάκες. Η οθόνη σας θα πρέπει να δείχνει την ακόλουθη εικόνα:





1.        Παρατηρήστε την κατανομή των σεισμών στην επιφάνεια της Γης (επάνω χάρτης). Είναι τυχαία ή ακολουθεί κάποια καθορισμένα σχήματα;
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………

2.        Παρατηρήστε την κατανομή των ορίων των λιθοσφαιρικών πλακών του πλανήτη μας (κάτω χάρτης). Υπάρχουν ομοιότητες ανάμεσα στην κατανομή των σεισμών και στα όρια των λιθοσφαιρικών πλακών;
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………

3.       Σε ποιες περιοχές των λιθοσφαιρικών πλακών εμφανίζονται οι λιγότεροι σεισμοί;
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………





Ενότητα λογισμικούΑτμόσφαιρα της Γης

Φύλλο Εργασίας 4

Κλιματολογικές ζώνες της Γης

Γεωγραφία
Α΄-Β΄ Γυμνασίου



Ονοματεπώνυμο …………………..…………… Τάξη ………... Ημερομηνία ……………….

Στην ενότητα ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ ΤΗΣ ΓΗΣ επιλέγουμε το ΚΛΙΜΑ ΚΟΣΜΟΥ. Βρισκόμαστε μπροστά στην παρακάτω οθόνη, στην οποία εμφανίζεται ο παγκόσμιος κλιματολογικός χάρτης. που δείχνει το κλίμα σε κάθε περιοχή της Γης. Τόποι με ίδιες κλιματολογικές συνθήκες αποτυπώνονται με ίδιο χρώμα και έτσι δημιουργούνται περιοχές που τις ονομάζουμε κλιματολογικές ζώνες. Όταν ο δείκτης του ποντικιού περάσει πάνω από τις κόκκινες κουκίδες, εμφανίζονται καρτέλες με πληροφορίες και εικόνες για τις αντίστοιχες κλιματολογικές ζώνες.






Με τα κουμπιά «Θερμοκρασία», «Βροχόπτωση» και «Βλάστηση» εμφανίζονται αναδυόμενοι χάρτες με την κατανομή των παραμέτρων αυτών στην επιφάνεια της Γης κατά τη διάρκεια διαφόρων εποχών του έτους. Αν θελήσουμε να βλέπουμε ταυτόχρονα περισσότερους από ένα αναδυόμενους χάρτες, μπορούμε να τους μετακινούμε με κλικ και σύρσιμο ώστε να μην αλληλεπικαλύπτονται. 



Εργασία Πρώτη: 

Χειμώνας, καλοκαίρι και Ήλιος


1. Ανοίξτε τον αναδυόμενο χάρτη με την κατανομή θερμοκρασιών και παρατηρήστε τη μεταβολή των θερμοκρασιών κατά τη διάρκεια του έτους.

2. Απαντήστε στα ερωτήματα:
α) πότε είναι χειμώνας στο Νότιο Ημισφαίριο;………………………………
β) ποιο μήνα παρατηρούμε τις χαμηλότερες θερμοκρασίες στις περιοχές που βρίσκονται κοντά στο Βόρειο Πόλο; …………………………………………
γ) ποιο μήνα παρατηρούμε τις χαμηλότερες θερμοκρασίες στις περιοχές που βρίσκονται κοντά στο Νότιο Πόλο; …………………………………………
δ) Ποιο μήνα οι υψηλότερες θερμοκρασίες έχουν «μετακινηθεί» περισσότερο προς το Νότο; ……………………………………………………………….
ε) Ποιο μήνα οι υψηλότερες θερμοκρασίες έχουν «μετακινηθεί» περισσότερο προς το Βορά; ……………………………………………………………….

1. Συσχετίστε τις απαντήσεις σας στα παραπάνω ερωτήματα με την αλλαγή της γωνίας με την οποία φθάνουν οι ακτίνες του Ήλιου στη Γη κατά τη διάρκεια των διαφόρων εποχών. Για το σκοπό αυτό θα συμβουλευθείτε:


Α: τον αναδυόμενο χάρτη με την κατανομή θερμοκρασιών.


Β: την ενότητα του λογισμικού «ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΓΗ» και επιλογή «ΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΗΣ ΓΗΣ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΕΠΟΧΕΣ». Εμφανίζεται η εικόνα Α και με κλικ στα κουμπιά,εμφανίζονται επεξηγηματικό κείμενο και νέες αναπαραστάσεις του φαινομένου, (εικόνα Β) οπότε μπορείτε να παρακολουθείτε μήνα προς μήνα την εναλλαγή των θέσεων της Γης ως προς τον Ήλιο.




1. Τι συμπεραίνετε για την επίδραση του Ήλιου στην κατανομή των θερμοκρασιών πάνω στην επιφάνεια της Γης κατά τη διάρκεια του έτους;

……………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………….……………………………
……………………………………………………………….………………………………



Εργασία Δεύτερη: 

Δασικές πυρκαγιές και κλιματικές ζώνες

Ανοίξτε το χάρτη των κλιματικών ζωνών και απαντήστε στα παρακάτω ερωτήματα:

1. Σε ποια κλιματική ζώνη ανήκει η Ελλάδα; ……………………………………………

2. Ποιες άλλες περιοχές της Γης έχουν περίπου το ίδιο κλίμα με την Ελλάδα; ……………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………….……………………………

3. Στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ και στην Αυστραλία συμβαίνουν συχνά καταστροφικές δασικές πυρκαγιές, όπως και στην πατρίδα μας. Να δώσετε εξήγηση για την ομοιότητα αυτή αφού παρατηρήσετε τον κλιματολογικό χάρτη του κόσμου.
……………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………….……………………………
………………………………………………………………….……………………………

4. Να δώσετε εξήγηση για το ερώτημα 3 με τη βοήθεια των χαρτών που παρουσιάζουν τις κατανομές βροχοπτώσεων, θερμοκρασιών και βλάστησης:

α) μελετήστε από τους αναδυόμενους χάρτες τις βροχοπτώσεις και τις θερμοκρασίες στην περιοχή της Καλιφόρνιας για τους μήνες Απρίλιο έως και Αύγουστο,
β) μελετήστε από τους αναδυόμενους χάρτες τις βροχοπτώσεις και τις θερμοκρασίες στην περιοχή της Αυστραλίας για τους μήνες Σεπτέμβριο έως και Φεβρουάριο.

……………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………….……………………………
………………………………………………………………….……………………………

5. Επισκεφθείτε διευθύνσεις στο Internet που σχετίζονται με τις πυρκαγιές της Καλιφόρνιας και της Αυστραλίας. Ενδεικτικά, για τις μεγαλύτερες πυρκαγιές των ΗΠΑ: http://www.infoplease.com/ipa/A0778688.html και της Αυστραλίας: http://www.cultureandrecreation.gov.au/articles/naturaldisasters/


Εργασία Τρίτη (ομαδική): 

Σε ποιες περιοχές προτιμά να κατοικεί ο άνθρωπος;


Για να απαντήσετε στο ερώτημα του τίτλου:

1. Παρατηρήστε τους αναδυόμενους χάρτες με την κατανομή θερμοκρασιών, βροχοπτώσεων και βλάστησης.

2. Τον νυχτερινό χάρτη (ενότητα «ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΤΗΣ ΓΗΣ» και στη συνέχεια «ΑΝΑΓΛΥΦΟ, ΔΙΑΙΡΕΣΗ ΚΟΣΜΟΥ» και -από τις διαθέσιμες μορφές χαρτών- «ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΧΑΡΤΗΣ».

3. Γράψτε μια έκθεση με τα συμπεράσματά σας, εμπλουτίζοντάς την με τις εικόνες του λογισμικού που χρησιμοποιήσατε.

Σημείωση: υπενθυμίζεται ότι οι νυχτερινές δορυφορικές φωτογραφίες της Γης απεικονίζουν με αρκετά καλή ακρίβεια την κατανομή του πληθυσμού στην επιφάνεια της Γης.



Εργασία Τέταρτη (ομαδική):

 Πώς επηρεάζει το κλίμα την κατανομή τη βλάστησης στον πλανήτη μας;

Για να απαντήσετε στο ερώτημα του τίτλου:

1. Παρατηρήστε τον αναδυόμενο χάρτη με την κατανομή των θερμοκρασιών, στις διάφορες εποχές του χρόνου

2. Παρατηρήστε τον αναδυόμενο χάρτη με την κατανομή της βλάστησης».

3. Γράψτε μια έκθεση με τα συμπεράσματά σας, εμπλουτίζοντάς την με τις εικόνες του λογισμικού που χρησιμοποιήσατε.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου